Κυριακή, 5 Νοεμβρίου 2017

Η Άποψή μας για την παράσταση "Λυσσασμένη γάτα" στο Θέατρο Θησείον

Εδώ και λίγες ημέρες ξεκίνησε στο Θέατρο Θησείον την πορεία της η παράσταση "Λυσσασμένη γάτα" του Τένεσι Ουίλιαμς από την καλλιτεχνική εταιρία Μυθωδία.

Ένα εμβληματικό έργο τιμημένο με βραβείο Pulitzer, το δεύτερο που κέρδισε ο συγγραφέας μετά από αυτό για το "Λεωφορείον ο πόθος".

Ο Τένεσι Ουίλιαμς καταγόταν από μια ιδιαίτερα προβληματική αριστοκρατική οικογένεια του Αμερικανικού Νότου.  Ο πατέρας του είχε μια έντονα βίαιη συμπεριφορά απέναντι στα παιδιά του, ιδιαίτερα τα δυο πιο αδύναμα τον Τένεσι και την Ρόουζ, και ένα έντονο πρόβλημα αλκοολισμού.  Η μητέρα του μια γοητευτική αλλά ξεπεσμένη γυναίκα είχε δημιουργήσει ένα ασφυκτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο υποχρεούταν να ζήσει η οικογένεια.  Ο Τένεσι με μία φυσική αναπηρία στα κάτω άκρα και με μια εύθραυστη γενικότερα υγεία, μετά τον σοκαριστικό για τον ίδιο θάνατο της αδερφής του, βρίσκει διέξοδο στο αλκοόλ και αργότερα στα ναρκωτικά.  Αυτό το οικογενειακό περιβάλλον σε συνάρτηση με την δύσκολη κοινωνική ζωή που είχε λόγω της ομοφυλοφιλίας του διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται οι χαρακτήρες των έργων του.

Η Λυσσασμένη γάτα αφορά τις ζωές τριών γενιών μιας πλούσιας οικογένειας στο Μισισιπή.  Με αφορμή τα 65α γενέθλια του πατριάρχη της οικογένειας Big Daddy, οι δύο γιοι με τις συζύγους τους καταφτάνουν στο πατρικό.  Κατά την διάρκεια των εορτασμών μια σειρά από γεγονότα θα φέρει στο φως κρυμμένες αλήθειες που όλοι ήθελαν να φωνάξουν αλλά κανείς δεν τολμούσε.  Η σύγκρουση του Big Daddy με τον Μπρικ θα αλλάξει τις ζωές όλων.

Ο Μπρίκ (Ορέστης Τζιόβας) έχει παραδοθεί στο αλκοόλ εδώ και καιρό.  Πρώην αστέρι του ράγκμπι έχει την σπάνια γοητεία του νικημένου.  Δεν τον νοιάζει αν θα χάσει η αν κερδίσει.  Η σύζυγός του Μάγκι (Μαρία Κίτσου) είναι ένα άγριο θηλυκό που διεκδικεί τη ζωή της. Ερωτική, αγία και λυσσασμένη ταυτόχρονα, νευρωτική, πεισματάρα, δυναμική, μια σκληρή γυναίκα που καμουφλάρει πίσω από αυτά τα χαρακτηριστικά την ευαισθησία της.  Η σχέση μεταξύ τους έχει τελειώσει από καιρό.  Αλλά την Μάγκι την τρώει η ζήλια και την λιώνει η λαχτάρα και θα παλέψει με νύχια και με δόντια για να αλλάξει την κατάσταση, γιατί όταν ένας γάμος πάει στα βράχια αν τσακιστεί, δεν φταίνε τα βράχια.
Απ'την άλλη ο Γκούπερ (Γεράσιμος Σκαφιδάς) και η Μέη (Μπέτυ Αποστόλου) είναι η ενσάρκωση του Αμερικανικού ονείρου.  Νεόπλουτοι πετυχημένοι, με πολλά παιδιά και ένα πλαστικό χαμόγελο.  Ζούνε όμως μια ζωή που δεν είναι δική τους.  Ζουν τις επιθυμίες των άλλων για μια ευτυχισμένη οικογένεια και για αυτό ζουν χωρίς αληθινά αισθήματα.

Και απ'την άλλη υπάρχει και ο Big Daddy με την Big Mamma.  Ο  Big Daddy (Νικήτας Τσακίρογλου) είναι ένας δύσκολος και στριφνός χαρακτήρας, αυτοδημιούργητος καθώς εργάζεται από τα 18 του.  Έχοντας βγει αλώβητος (;) από ένα πρόβλημα υγείας που αντιμετώπισε νιώθει έτοιμος να συνεχίσει να παλεύει.  Η Big Mamma (Έλενα Κρίτα) προσπαθεί όλα αυτά τα χρόνια να κρατήσει τις ισορροπίες μέσα σε μια οικογένεια που ζει στην υποκρισία και το ψέμα.

Ο Νικήτας Τσακίρογλου μέσα με μια βαθιά συναισθηματική φόρτιση απόρροια της πείρας και του μεγάλου ταλέντου του.  Γεμάτος πάθος πάνω στην σκηνή, άλλοτε τρυφερός και συγκαταβατικός, άλλοτε αυστηρός και δυναμικός δίνει μια πολύ δυνατή ερμηνεία.

Η Μαρία Κίτσου είναι μια πολύ σπουδαία ηθοποιός και το αποδεικνύει σε κάθε της θεατρική εμφάνιση.  Η Μάγκυ της είναι γεμάτη φλόγα και νεύρο.  Δυναμική, οργισμένη, ερωτική, γεμίζει την σκηνή με την παρουσία της.  Με μεγάλο εύρος εκφραστικών μέσων, ακόμα και στις βουβές στιγμές της είναι χάρμα οφθαλμών.  Αναμετριέται για δεύτερη φορά με έργο του Αμερικανικού ρεαλισμού και βγαίνει νικήτρια σε έναν υπέροχο ρόλο που τις ταιριάζει γάντι.

Ο Ορέστης Τζιόβας είναι λιτός στην ερμηνεία του.  Χάρη στα όμορφα χαρακτηριστικά του δεν δυσκολεύεται να ερμηνεύσει με μια ναρκισσιστική διάθεση το ερωτικό αντικείμενο.  Ο χαρακτήρας του είναι πολύπλοκος καθώς περνάει από την άρνηση στην παραδοχή και από την απάθεια στην διεκδίκηση αλλά τα καταφέρνει εξαιρετικά.

Ευχάριστη έκπληξη η Μπέτυ Αποστόλου η οποία ενσαρκώνει την Μέη γεμάτη ειρωνία αλλά και αφέλεια διατηρώντας συνάμα ένα κωμικό αλλά γεμάτο μίσος και σαρκασμό ύφος.  Ταιριαστός της συνοδοιπόρος στην παράσταση ο Γεράσιμος Σκαφιδάς.  Ένας αρχοντικός Γκούπερ ισορροπεί εύστοχα ανάμεσα στα δικά του θέλω και της γυναίκας του.

Ουσιαστική η Έλενα Κρίτα ελαφρύνει το κλίμα με κωμικό τρόπο όπου απαιτείται.  Ο Δημήτρης Ραφαήλος, ο Δημήτρης Σταματελόπουλος και κυρίως η Μαρία Νίκα είναι επαρκείς στους ρόλους του και συμπληρώνουν επάξια μια εξαιρετική διανομή.

Η σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη διαχειρίζεται με μαεστρία τους ηθοποιούς του.  Σκηνοθετεί με ασφάλεια και σεβασμό προς το εμβληματικό έργο του Τένεσι Ουίλιαμς αλλά και προς τους ηθοποιούς του.  Δημιουργεί μία παράσταση με κλιμακούμενη ένταση.  Η καθοδήγηση στους ηθοποιούς του, ακόμα και σε σκηνές που απαιτείται μόνο η παρουσία τους και μόνο τα βλέμματά τους είναι εντυπωσιακή.

Στο οικογενειακό αυτό δράμα οι μάσκες πέφτουν για όλους και στην επιφάνεια έρχονται μυστικά και αλήθειες που θα τους παρασύρουν όλους.  Η τελευταία όμως κίνηση θα ανήκει στην Μάγκυ.  Και θα είναι βασιλική, αντίστοιχη του βασιλείου των Πόλιτ που χάνεται.  Και τότε, και μόνο τότε, για μία μόνο στιγμή θα ξαναγίνει οικογένεια με τον Μπρικ.  Γιατί η Μάγκυ έχει ζωή μέσα της και θα φτάσει στα άκρα και κάτω απ΄το ολόλευκο φως του μπάσταρδου φεγγαριού θα διεκδικήσει το δικό της κομμάτι στο Αμερικάνικο όνειρο.

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στον παρακάτω σύνδεσμο: http://quintatheater.blogspot.gr/2017/09/blog-post_88.html#more

Του Μπίκου Περικλή, 6/11/17

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου