Παρασκευή, 17 Νοεμβρίου 2017

Δαιμονισμένοι Ο Ρώσος Κονσταντίν Μπογκομόλοφ επιστρέφει στη Στέγη

Ακατάλληλο για ανηλίκους

Κεντρική Σκηνή 3 ώρες (με διάλειμμα) Με αγγλικούς υπέρτιτλους σε όλες τις παραστάσεις.Είναι η πρώτη φορά που η Στέγη καλεί έναν ξένο σκηνοθέτη να εργαστεί με Έλληνες ηθοποιούς. Ο ρηξικέλευθος Ρώσος δημιουργός, που αποθεώθηκε το 2016 για τους αξέχαστους «Καραμάζοφ» του, επανέρχεται με Ντοστογιέφσκι και οι χίλιες σελίδες των «Δαιμονισμένων» ζωντανεύουν στην Κεντρική σκηνή της Στέγης.

Early bird από 4 ΟΚΤ έως 27 ΝΟΕ 2017: 20, 25, 28 €

Κανονικό: 7, 15, 20, 28, 35, 40 €
Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 12, 16, 22, 28, 32 €
Παρέα 10+ άτομα: 11, 14, 20, 25, 28 €
Κάτοικος Γειτονιάς: 7 €
Ανεργίας, ΑΜΕΑ: 5 € | Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €

Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@sgt.gr
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΩΡΑ

Χρήστος ΣαρρήςΜηδενιστές και προφήτες, τρομοκράτες και επαναστάτες, εκτελεστές και αυτόχειρες κατακλύζουν τη Στέγη. Το απέραντο μυθιστορηματικό υλικό των Δαιμονισμένων (1870-72) αναδομείται θεατρικά από τον Ρώσο σκηνοθέτη Κονσταντίν Μπογκομόλοφ (γενν. 1975), σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που η Στέγη καλεί έναν ξένο σκηνοθέτη να εργαστεί με Έλληνες ηθοποιούς.

Η επιλογή δεν είναι τυχαία. Με μια πεντάωρη διασκευή των Αδερφών Καραμάζοφ στη Στέγη, που αποθεώθηκε από θεατές και κριτικούς, ο Μπογκομόλοφ συστήθηκε το 2016 στο ελληνικό κοινό, μεταφέροντας το εμβληματικό μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι από τον ύστερο 19ο αιώνα στα σαλόνια των σημερινών Ρώσων ολιγαρχών. Η σάτιρά του ήταν ανελέητη και το καλλιτεχνικό του εκτόπισμα αδιαμφισβήτητο.

Ο ρηξικέλευθος Ρώσος σκηνοθέτης επανέρχεται τώρα με Ντοστογιέφσκι και, με τον ελληνικό του θίασο, μας μεταφέρει στο σκοτεινό σύμπαν του Σταβρόγκιν, του Βερχοβένσκι και των υπόλοιπων αντιηρώων του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι. Έργο πολυφωνικό και οριακό, πολιτικός λίβελος και ταυτόχρονα φιλοσοφικό μυθιστόρημα, εξομολογητικό και συνάμα σαρκαστικό, οι Δαιμονισμένοι εστιάζουν στη δράση ενός κύκλου νεαρών μηδενιστών.

«Σκοτεινά ένστικτα και αρχαϊκοί δαίμονες αφυπνίζονται από τα βάθη της φύσης μας και μας παραπλανούν. Μήπως, όμως, αυτοί οι δαίμονες είναι οι νέοι μας θεοί και η νέα μας αλήθεια; Πού θα μας οδηγήσει αυτή η αναζήτηση μιας νέας αλήθειας – σε μια νέα λύτρωση ή σε ένα νέο φασισμό;» Αυτό διερωτάται με σκεπτικισμό ο Μπογκομόλοφ και μεταφέρει τη δράση των ντοστογιεφσκικών αντιηρώων από τη ρωσική πολίχνη των προεπαναστατικών χρόνων στο σήμερα.

Οι Δαιμονισμένοι δεν υπήρξαν ποτέ άλλοτε πιο σημερινοί, «ελληνικοί», «ρωσικοί» και οικουμενικοί.
 Ο Konstantin Bogomolov στην Αθήνα | «Δαιμονισμένοι» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι
συντελεστές

Με αγγλικούς υπέρτιτλους σε όλες τις παραστάσεις.
(Μετάφραση υπερτίτλων: Μέμη Κατσώνη).

Σκηνοθεσία & Διασκευή: Konstantin Bogomolov
Μετάφραση: Αλεξάνδρα Ιωαννίδου
Σκηνικά & Κοστούμια: Larisa Lomakina
Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιάννης Δρακουλαράκος
Δραματουργική Επεξεργασία Μετάφρασης: Έρι Κύργια
Διερμηνέας Προβών: Ιρίνα Σμυσλιάεβα- Σταθοπούλου
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητροπούλου, Χρύσα Κουγιουμτζή
Βοηθός Σκηνογράφου: Μυρτώ Λάμπρου
Boηθός Ενδυματολόγου: Δάφνη Ηλιοπούλου
Ηχολήπτης Παράστασης: Ιωσήφ Τζιαμπαζίδης
Οπερατέρ:  Πυγμαλίων Καλημέρης

Κατασκευή Σκηνικού:  Lazaridis Scenic Studio
Special Effects: Μιχάλης Σαμιώτης, Προκόπης Βλασερός, Μαρία Στάικου
Ειδικές Κατασκευές: Γιάννης Βούλγαρης, Αμαλία Θεοδωροπούλου, Δημήτρης Λαζούλος, Χρήστος Ξενιτόπουλος, Σωκρατης Παπαδόπουλος
Κατασκευή κοστουμιών: Δέσποινα Μακαρούνη

Ερμηνεύουν: Χρύσα Κουγιουμτζή, Έλενα Μεγγρέλη, Άρης Μπαλής, Αντώνης Μυριαγκός, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Μαρία Πανουργιά, Γιάννης Παπαδόπουλος, Έλενα Τοπαλίδου, Αινείας Τσαμάτης, Μιλτιάδης Φιορέντζης

Στο video εμφανίζεται η μικρή Άρτεμις Γκίζα.

Διεύθυνση Παραγωγής: Ρένα Ανδρεαδάκη, Μαρία Δούρου
Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Ιδιαίτερες ευχαριστίες στους Valery Vasukov και Ilia Shagalov
Επίσης, ευχαριστούμε θερμά τους: οικογένεια Προβή, Κώστα Λαμπρόπουλο, Γιάννη και Σταύρο Μπόνη, Καλλιρρόη Παπαδοπούλου και Φρέντυ Γκίζα

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Πέμπτη 23 Νοεμβρίου
Masterclass από τον Konstantin Bogomolov

Παρασκευή 24 Νοεμβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές
Συντονισμός: Γιώργος Βέλτσος, συγγραφέας
διαβάστε περισσότερα

Ριζοσπαστικός, αισθητικά και πολιτικά, ο Κονσταντίν Μπογκομόλοφ (γενν. 1975) έχει χαρακτηριστεί από το διεθνή Τύπο ως το enfant terrible του ρωσικού θεάτρου.

Οι γονείς του ήταν κριτικοί κινηματογράφου. Ο ίδιος σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Λεμονόσοφ (Lomonosov Moscow State University, MSU) και σκηνοθεσία στη Ρωσική Ακαδημία Τεχνών (RATIGITIS).

Κάτοχος πολλών βραβείων και διακρίσεων στη χώρα του και συνεργάτης ιστορικών ρωσικών θεάτρων (Θέατρο Τέχνης της Μόσχας και Θέατρο Λενινιστικής Κομσομόλ / Lenkom), ο Μπογκομόλοφ έχει παρουσιάσει επίσης τη δουλειά του σε εξίσου σημαντικά ευρωπαϊκά θέατρα και διεθνή φεστιβάλ θεάτρου, όπως το Εθνικό Θέατρο της Πολωνίας στη Βαρσοβία, το Festwochen στη Βιέννη και το Theaterformen στο Ανόβερο.

Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από είκοσι παραστάσεις, υπογράφοντας συνήθως και τη δραματουργία/διασκευή. Μεταξύ άλλων, έχει ανεβάσει τα έργα (θεατρικά ή μυθιστορήματα) Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη, Πολύ κακό για το τίποτα και Βασιλιάς Ληρ του Σαίξπηρ, Μαύρο χιόνι του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, Η Δίκη του Franz Kafka, Ο Γλάρος και Πλατόνοφ του Α.Π. Τσέχοφ, Γαργαντούας και Πανταγκρυέλ του François Rabelais, Ο δράκος του Γεβγένι Σβαρτς, O πάγος του Vladimir Sorokin, Ηλίθιος και Αδερφοί Καραμάζοφ του Ντοστογιέφσκι. Πιο πρόσφατα, ανέβασε τα Παντρεμένα ζευγάρια, μια παράσταση βασισμένη στην ομώνυμη ταινία του Woody Allen.

Στις αισθητικά αντισυμβατικές και πολιτικά ρηξικέλευθες παραστάσεις του, μια συνήθης σκηνοθετική πρακτική είναι η εξής: οι ανδρικοί ρόλοι παίζονται από γυναίκες ηθοποιούς και, αντίστροφα, οι γυναικείοι από άνδρες, ενώ η δράση μετατοπίζεται σε διαφορετικά χωροχρονικά πλαίσια από εκείνα του πρωτότυπου. Για παράδειγμα, στον Βασιλιά Ληρ του Σαίξπηρ, τον ομώνυμο ρόλο ερμήνευσε γυναίκα ηθοποιός και η δράση μεταφέρθηκε στη Σοβιετική Ένωση, το 1941, λίγο πριν από τη γερμανική επέλαση.

Η πεντάωρη και ακατάλληλη για ανηλίκους διασκευή των Αδερφών Καραμάζοφ του Ντοστογιέφσκι, με τίτλο Οι Καραμάζοφ και υπότιτλο «Μια ονειροφαντασία του σκηνοθέτη Κ. Μπογκομόλοφ», που ανέβηκε με το θίασο του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας, ήταν η παράσταση με την οποία ο Μπογκομόλοφ συστήθηκε στο ελληνικό κοινό, από την Κεντρική Σκηνή της Στέγης, τον Ιανουάριο του 2016. Πάρτε μια ιδέα από την παράσταση εδώ.

Τι έγραψαν οι Έλληνες κριτικοί για την παράσταση Οι Καραμάζοφ; Διαβάστε εδώ ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα: «Μια κιτς, εξωφρενική υπερπαραγωγή υψηλών αξιώσεων που σατιρίζει τη σύγχρονη ρωσική ζωή, το νεοπλουτισμό της εξουσίας, ακόμη και τους ιθύνοντες των θεατρικών παραγωγών, πάνω απ’ όλα όμως το παρηκμασμένο σύστημα των πολιτικών αξιών της Ρωσίας και την έλλειψη κανόνων δικαίου. Μια συγκλονιστική θεατρική εμπειρία.» (Νίκος Ξένιος, 6 Ιανουαρίου 2016, για την bookpress)

Στη συγκεκριμένη παραγωγή των Δαιμονισμένων, όλοι οι συντελεστές θα είναι Έλληνες. Μόνη εξαίρεση; Η σταθερή συνεργάτιδα του Μπογκομόλοφ και πολυβραβευμένη σκηνογράφος-ενδυματολόγος, Larisa Lomakina.

Ο Μπογκομόλοφ, μεταξύ άλλων, έχει πει: «Δεν πιστεύω στον Θεό. Δεν πιστεύω, για την ακρίβεια, σε κανέναν θεό. Πιστεύω πως όλα τελειώνουν μετά θάνατον. Δεν πιστεύω ούτε σε κάποια ιδεολογία, όμως. Πιστεύω μόνο στον εαυτό μου.» (Από συνέντευξη στην Ιωάννα Κλεφτόγιαννη, 7 Ιανουαρίου 2016.)

Οι Δαιμονισμένοι του Ντοστογιέφσκι κυκλοφορούν στα ελληνικά σε δύο εξαιρετικές εκδόσεις: σε μετάφραση του Άρη Αλεξάνδρου (εκδ. Γκοβόστη, 2014, α΄ έκδοση 1947) και σε μετάφραση της Ελένης Μπακοπούλου (εκδ. Ίνδικτος, 2008).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου